måndag 8 augusti 2011

Kultstenar

Bengt Berglund uppfann tillsammans med Bengt Serenander de s.k. kultstenarna 1968 på Gustavsbergsfabriken.
Kultstenarna ,benporslinskuber som dekorerades med aforismer,siffror,klokheter och knas på olika teman.Dagstenen,Seglarstenen,Kärleksstenen,Direktörsstenen,Skepparstenen m.fl.
Kultstenarna såldes förpackade i kartonger tillsammans med en affisch med alla motiven.Denna information kommer från boken Formsagor av Petter Eklund.
Bengt Berglund var verksam på Gustavsberg 1954-1982.


Under helgen lyckades jag ropa in dessa kuber.Jag kommer under hösten sälja de flesta på Tradera så håll ögonen öppna om du är intresserad.

1 kommentar:

  1. Hej! Har du hunnit sälja dem?

    Har nyligen blivit helt såld på dem och ser två på bilden som jag ännu inte har :-) Det känns lite som om jag är ute och vänstrar när jag sneglar på de här Gustavsbergarna men de gör sig fint bland mitt svarta Gefleporslin :-)

    http://manganiadulskadeolitetill.blogspot.se/

    SvaraRadera