tisdag 1 mars 2011

Östasiatiska Museet

Mitt samlande av keramik satte fart efter en utställning på Östasiatiska museet 1993.
Anledningen till besöket var att man detta år visade terracottaarmen från Kina.Som man för övrigt kan beskåda även just nu.
Men det som fångade min uppmärksamhet och facinerade mig totalt var en utställning som pågick samtidigt i lokalerna.Nämligen en utställning av Claes Thells keramik.Hade tidigare inte hört talas om denna keramiker från Höganäs,men efter att ha beskåda denna utställning var jag fast.Det var starten till ett långt samlande av keramik från framförallt kullabygden.
Det har resulterat i många besök hos Claes Thell i hans växthus i Höganäs som även fungerade som utställningslokal.Och därefter i den fina gamla hästgården i Ödåkra.
Jag hade under ett antal år förmånen att ingå i styrelsen till konstföreningen på min arbetsplats.Och jag köpte under ett antal år in mycket keramik till konstföreningen av Claes Thell och Rolf Palm.Jag vet att dessa vinster har uppskattas mycket av sina vinnare.Bifogar några bilder jag lånat från Claes Thells hemsida.











Utställningskatalog










Keramik från 60-talet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar